tandlakare_marknadsforing_inlagg

Marknadsföring för tandläkare

Att nå ut till nya patienter, skapa starka patientrelationer och bygga ett pålitligt varumärke är viktigt för att få kliniken att utvecklas. Men hur gör man det på ett sätt som känns genuint och etiskt?  I det här inlägget delar vi konkreta tips för tandläkare – från effektiv kommunikation och innehållsidéer till insikter om sociala medier och utmaningar. Använd länkarna nedan för att ta dig till delen du är intresserad av att läsa om!

Syftet med marknadsföring

Syftet med marknadsföring för tandvårdskliniker kan variera beroende på klinikens mål. Det kan handla om att nå ut till nya patienter, skapa starka relationer med de nuvarande patienterna, hitta samarbetspartners eller få fler sökanden vid rekrytering. Ibland är det en blandning av allting, men det är bra att sammanfatta tydliga mål så att man vet varför man gör olika insatser.

Skapa en strategi

Den grundläggande strategin börjar med att titta på vad klinikens mål är och vilka målgrupper som finns. Det är bra att börja från grunden med att prata om hur kliniken vill framstå, vilka värdeord kliniken har. Arbetar man med  en byrå är det viktigt att de verkligen förstår och att man delar samma känsla och målbild. Därefter behöver detta sammanfattas och då kan strategier skapas utifrån det man kommit fram till.

I vissa fall behöver man börja med att ta fram en varumärkesprofil och i andra fall kan man direkt skapa kampanjer.

Vi löser dina utmaningar

Tiden en stor utmaning och även att man på kliniken antingen saknar kunskap eller inte är intresserad. Kliniker som tar hjälp av marknadsföringsbyråer får ofta ägna mycket tid åt att förklara och sätta in byrån i tandvårdsbranschen och även granska och själva ändra material som de köpt. Det är inte hållbart varken tidsmässigt eller ekonomiskt.

Därför startade jag Klinikkonsulten som är en bro där tandvård och kommunikation är brostöden. “Vi pratar ditt språk och lär dig vårt” – med det menar vi att vi kan ditt språk (tandvård) och lär dig vårt språk (kommunikation och marknadsföring) på din nivå och dina villkor. Utan att krångla till det. Kontakta oss för att se hur vi kan hjälpa dig och din klinik.

För att skapa trygg och pålitlig kommunikation följer vi Tandläkarförbundets råd. Det innebär bland annat att vi, oavsett uppdrag, håller oss till fakta, undviker att överdriva och fokuserar på att ge en ärlig bild av tandvårdskliniken.

Vi tror att tydlig och respektfull marknadsföring skapar förtroende hos både patienter och branschkollegor.

Öka synligheten online

Genom att målgruppsanpassa innehållet och ha en genomgående och tydlig kommunikation som känns genuin kan man öka synligheten. Om du istället tar fram annonser eller inlägg utan eftertanke och lägger pengar på dessa, spelar det egentligen ingen roll, då de som nås ändå inte lär fastna för just din annons. I de flesta fall är det bortkastade pengar och slösad tid. En viktig grundsten är att hålla sig till inifrån- och ut-perspektivet, som Jonas Söderström pratar mycket om i sin litteratur. En personlig favoritförfattare bland kurslitteraturen vi har under studierna. 

Kort sagt handlar inifrån- och ut-perspektivet om att företag ofta pratar från sitt eget perspektiv och alldeles för mycket om sig själva, vilket inte ger något värde för kunden. Jag kan tycka att det är en balansgång; dels vill man som företag skapa förtroende och visa vem som är avsändaren och låta kunden lära känna och bygga relation, men också skapa värde för kunden. Krasst tycker jag att det betyder att: “Visa vem du är, men än mer, visa vilka problem du löser för kunden.” Ibland kan det vara bra att få hjälp utifrån, vi hjälper dig gärna att komma igång!

Tips på innehåll för tandläkare

  • Publicera bilder på medarbetare och berätta om deras roll på kliniken. Vad är det som gör att medarbetaren arbetar på din klinik?
  • Visa bilder på lokalerna för att skapa en inbjudande och trygg känsla
  • Beskriv behandlingarna ur patientens perspektiv för att utbilda och skapa förtroende. Använd ett enkelt språk som alla kan förstå
  • Svara på vanliga frågor och funderingar från patienter för att skapa engagemang
  • Dela patienthistorier och omdömen som stärker klinikens trovärdighet. Varför väljer patienterna din klinik?
  • Håll en genomgående varumärkesprofil och tonalitet som speglar kliniken

Vill du veta mer om hur vi kan skapa engagerande innehåll som stärker din kliniks varumärke?
Hör av dig till oss så hjälper vi dig att komma igång!

Använda sociala medier

Det finns tydlig statistik från Svenskarna och internet som visar att sociala medier blir allt vanligare i alla åldrar. 94% av svenskarna använder sociala medier och 84% gör det varje dag.

Ett antagande är att den stora målgruppen som behöver tandvård är äldre, och hur ser då deras användande ut? Statistik visar att även bland de äldre internetanvändarna (20-, 30- och 40-talister) 5 av 10 använder sociala medier dagligen. (Svenskarna och internet)

Bortsett från att statistiken talar för sig själv så är sociala medier också gratis och enkelt att hantera, även för den som inte är ett proffs. Vi hjälper gärna till att skapa en strategi och sätta upp konton samt mallar så att ni sedan klarar er på egen hand, om ni vill!

Bygg relationer med patienter

Ett kompletterande sätt att kommunicera med patienterna med mer fokus på att bygga starka relationer med befintliga patienter kan vara nyhetsbrev eller blogginlägg på webbsidan. Med betoning på att det inte behöver ske kontinuerligt en gång i månaden, utan ska publiceras när det finns tillräckligt mycket och matnyttigt innehåll som ger värde till patienten. Kanske har ni någon nyanställd ni vill presentera? Ny behandling, produkt eller ny samarbetspartner? Patienthistorier? Ett erbjudande? Gärna i kombination med fakta och information som också tillför något.

Var också lyhörd, vad vill patienterna läsa om? Gör en enkätundersökning!

Följ upp och mät utveckling

Så länge man har ett tydligt och mätbart mål så är det enkelt att se utvecklingen, en stor och viktig del i insatserna såklart. Det visar om man ska fortsätta eller kanske reglera något. Dock är det värt att låta det gå tid så man inte ger upp för snabbt. Om målet är att nå ut till nya patienter kan man dels göra kampanjer som tydligt visar att patienterna kom in via just den kampanjen. Man kan också i sitt journalsystem göra en anteckning om hur patienten hörde talas om kliniken. Eller så är ett mål att börja sälja produkter och då kan man mäta detta genom att se statistik i sitt journalsystem.

Trender inom marknadsföring

En trend just nu, som jag själv ser blir allt vanligare, är att många kliniker publicerar informativa videor från kliniken. Videon kan handla om exempelvis tandsten och förklarar ofta ämnet och hur kliniken kan hjälpa patienten. Videorna har ofta textning. En annan trend är att ”haka på” Tiktok-trender.

 En äldre trend, som jag gillar skarpt, är “Jerusalema challenge”. Här är två exempel på sådana videor från Youtube:

klinikkonsulten

Texten är skriven av Moa

Tandsköterska som brinner för marknadsföring och tandvård
sign_moa